Mat som innehåller mycket Betakaroten


Betakaroten är ett ämne som omvandlas till vitamin A i kroppen vilket bland annat anses vara bra för ögonens och hudens funktion. Betakaroten har under de senaste åren fått lite extra uppmärksamhet och popularitet, eftersom det vid intag i stora mängder kan ge huden en lite brunare ton. På den här sidan går vi igenom den mat som innehåller mycket betakaroten. Livsmedelsverket har inget rekommenderat dagligt intag för betakaroten.

Palmolja

Palmolja är den mat som tveklöst störst mängder betakaroten. 100 gram palmolja innehåller 15 430 mikrogram betakaroten, vilket alltså nästan är dubbelt så mycket som morot. Palmolja i raffinerad form finns i mängder av olika livsmedel och just i sin raffinerade form finns det mycket som tyder på att den inte skulle vara särskilt hälsosam. Vill man få i sig betakaroten via palmolja kan det därför vara en god idé att använda sig av röd palmolja, den råa produkten.

Innehållet av betakaroten i röd palmoljatycks variera kraftigt mellan olika oljor och källor, sannolikt är det dock mycket högre innehåll än i raffinerad palmolja. Nedanför hittar du exempel på två recept som innehåller röd palmolja.

Morötter

Bortsett från palmolja är morot en av de bästa källorna till betakaroten. Tack vare morotens tillgänglighet och låga pris är det förmodligen också det lättaste sättet att få i sig betakaroten.

Morot innehåller 8695 mikrogram betakaroten per 100 gram. Enligt Livsmedelsverket tycks det inte spela någon roll för innehållet av betakaroten om morot äts rå eller kokt, då innehållet är ungefär detsamma. Däremot blir innehållet lite lägre i form av morotsjuice.

Nypon

Nypon är en bra källa till betakaroten, som det dessutom finns ganska gott om i Sverige. 100 gram torkade nypon utan frön innehåller 7000 gram betakaroten. Bortsett från nyponsoppa så är det dock inte så vanligt att man äter nypon. Torkade nypon, nyponskal, nyponpulver och nyponskalsmjöl säljs dock i ett stort antal livsmedelsaffärer. Med det kan man till exempel göra egen nyponsoppa, göra te på eller använda i gröt, fil och yoghurt eller i smoothies.

Persilja

Persilja är en smakrik ört som passar bra till många recept. På många håll kan man köpa fryst persilja, alternativt i kruka eller egenodlad på fönsterbrädan. Förutom att den är god så innehåller den stora mängder av både C-vitamin och betakaroten. 100 gram persilja innehåller 5600 mikrogram betakaroten. Att krydda maten med persilja är alltså ett bra sätt att få i sig lite extra betakaroten, även om det blir svårt att få i sig de mängder som exempelvis en morot motsvarar.

Sötpotatis

Sötpotatis är en god rotfrukt som har en söt smak utan att för den sakens skull innehålla särskilt mycket socker. Många tillagar sötpotatis bakad i ugn eller som sötpotatis-pommes frites. Sötpotatis är även en bra källa till betakaroten. Rå sötpotatis innehåller 4470 mikrogram betakaroten per 100 gram. Vad tillagad sötpotatis innehåller har vi tyvärr ingen information om, sannolikt dock något mindre än rå.

Spenat

Spenat är en vitaminrik växt som går att använda i mängder av olika recept, men som också är god att äta färsk som sallad. Spenat innehåller även stora mängder betakaroten. Färsk spenat innehåller 4540 mikrogram betakaroten per 100 gram. Fryst spenat är också en bra källa till betakaroten även om det inte innehåller riktigt lika mycket som färsk. I fryst spenat finns det 2900 mikrogram betakaroten per 100 gram.

Gräslök och Basilika

På temat kryddor är det även värt att nämna gräslök och basilika som bra källor till betakaroten. Dessa kryddor är lätta att ha i krukor hemma och krydda olika maträtter för en liten extra dos betakaroten. Gräslök innehåller 3400 mikrogram betakaroten per 100 gram och basilika innehåller 3142 mikrogram betakaroten per 100 gram.