Nyttigare Snacks


De flesta lättillgängliga typer av snacks innehåller stora mängder raffinerat socker, fett och olika typer av tillsatser. De flesta typer av godis och chips som man hittar i vanliga livsmedelsaffärer är långt ifrån någon hälsokur. För alla där ute som är på jakt efter lite hälsosammare snacks har vi skapat denna lista med inspiration kring vad man kan äta istället för chips och godis.

Vad är felet med godis och chips?

Godis kan skilja sig åt väldigt mycket mellan olika sorter. Men ser vi till en vanlig typ av godis såsom lösgodis så innehåller det i genomsnitt 59 gram socker per 100 gram. Det är väldigt mycket socker, som innebär att man på 100 gram lösgodis dessutom får i sig hela 396 kalorier. Förutom den stora mängden socker så innehåller lösgodis även mängder av tillsatser. Mycket av lösgodiset innehåller även palmolja och gelatin, vilket är ingredienser som vissa av olika anledningar väljer att undvika.

När det kommer till chips så innehåller det i de flesta fall inte så mycket socker. Många typer av chips innehåller däremot många tillsatser och mycket salt. Och eftersom de är friterade så brukar de innehålla väldigt mycket fett (ofta mättat fett). Det gör att 100 gram chips ofta innehåller 500 kalorier eller mer.

Stor lista med nyttigare snacks!

Lista över snacks som är nyttigare än chips och godis!

Popcorn

Popcorn är i de flesta fall en relativt naturlig råvara som består av torkade majskorn. Dessutom går det på många ställen att köpa ekologiska popcorn-kärnor som just inte innehåller något annat än torkade majskärnor.

Popcorn är rika på fibrer och protein, samtidigt som det innehåller en liten mängd fett och obefintligt med salt och socker. 100 gram popcorn, som blir ganska mycket popcorn innehåller 337 kalorier. Här behöver man kolla på innehållsförteckningen då vissa popcorn innehåller tillsatt fett och salt.

Urtekram Ekologiska Popcorn

Mörk Choklad

Mörk Choklad med upp till 85% kakao består till huvudsak av kakaobönor. Därför finns det heller inte så mycket utrymme för socker. Vi har tittat på två olika märker av mörk choklad med 85% kakao, deras sockerinnehåll ligger på 13-15 gram per 100 gram. Alltså innehåller det bara en fjärdedel så mycket socker som exempelvis lösgodis. Den mesta mörka chokladen innehåller en del fett, det är dock i huvudsak fett som finns naturligt i kakaobönan. Det finns även ett antal ekologiska alternativ bland de mörka chokladkakorna.

Wermlands Vegansk Ekologisk Rawchoklad 83%

Riskakor och Majskakor

Riskakor och majskakor är inte friterade och de innehåller en bra bit färre kalorier per 100 gram jämfört mot chips. De riskakor och majskakor som vi kollat upp innehåller cirka 380 kalorier per 100 gram. Riskakor och majskakor väger ju dock väldigt lite, där 100 gram skulle innebära hela 10 riskakor, nästan ett helt paket. Väljer man ekologiska riskakor eller majskakor så innehåller de inte så mycket annat än den naturliga råvaran, ris eller majs. Det finns idag många riskakor och majskakor med smak, dessa brukar dock innehålla olika tillsatser. Samtidigt är det ett mer fettsnålt och mindre kaloririkt alternativ till chips.

Torkad Mango

Torkad Mango innehåller inte mindre socker än lösgodis (snarare till och med lite mer). Det är dock en naturligt råvara som finns som ekologiskt alternativ, som för det mesta inte innehåller något annat än just mango. Det är alltså ett snack helt utan tillsatser. Dessutom innehåller torkad mango en del fibrer, mellan 5-9 gram enligt innehållsförteckningarna på de produkter vi kollat upp.

Urtekram Ekologisk Torkad Mango

Äppelchips

Äppelchips görs på rent äpple, utan att det friteras eller att man tillsätter fett, socker eller annat. Många äppelchips är ekologiska och innehåller då bara ren naturlig råvara. Äppelchips innehåller något färre kalorier per 100 gram än lösgodis, 360 gram per 100 gram. Det är dock ett bättre snack i flera avseenden då det är fritt från tillsatser och dessutom innehåller en hel del fibrer, cirka 15 gram per 100 gram.